Tijdens ‘A Midnight Madness screening’ van de kannibalenfilm ‘Raw’ of ‘Grave’ van de Franse regisseuse Julia Ducournau werden de spoeddiensten erbij gehaald op het Filmfestival van Toronto. Want verschillende kijkers in de zaal konden de spanning niet meer aan en draaiden van hun stokje, zo meldt The Hollywood Reporter.
Er moest een ambulance bijgehaald worden omdat de film voor sommige kijkers te veel werd. Er hing al een geweldige buzz rond de blijkbaar nogal expliciete film, na de vertoningen in Cannes, waar ‘Grave’ de FIPRESCI prijs van de kritiek won. Een verrassing want voor de jonge Franse regisseuse Julia Ducournau was dit haar debuut.
Een film die, zoals ‘The Hollywood Reporter’ toen als schreef ‘iedereen zal kunnen bekoren behalve vegetariërs. Een heel slim geschreven en indrukwekkend gemaakte, en heel bloederig verhaal over hoe een jonge vrouw de geneugten van het vlees ontdekt. Stel je ‘The Texas Chain Saw Massacre’ voor als een emotioneel ontluikingsverhaal dat zich afspeelt aan de hogeschool voor dierenartsen’. Lof voor Julia Ducournau, voor de jonge hoofdrolspeelster Garance Marillier, en ook voor de cameraman Ruben Impens, de man die bij ons onder meer alle films van Felix Van Groeningen van beelden voorziet.
Ruben heeft al eerder aangegeven dat hij in de toekomst wel meer in het buitenland wil werken. Onlangs stond hij ook nog op de set van ‘Zagros’, de debuutfilm van Sahim Omar Kalifa, die onder meer in Griekenland en Turkije werd gedraaid. Impens was trouwens niet de enige Belg aan boord van ‘Grave’. De film werd gedraaid aan de veeartsenijschool van de Universiteit van Luik. Een locatie die een heel belangrijke rol speelt in de film. Wie ook een rolletje speelt is Bouli Lanners. En achter de schermen vinden we onder meer de namen terug van associate producer Philippe Logie, van colorist Peter Bernaers, electro Pieter de Ridder en gaffer Nicolas Lagae. Met al dat volk van bij ons is het nog meer uitkijken tot ‘Grave’ in onze zalen te zien zal zijn.